تمرکز موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور بر تجاریسازی و درآمدزایی، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور بر اهمیت تجاریسازی و درآمدزایی در این موسسه تاکید و اذعان کرد: تحقیقات این مؤسسه بر پایه مطالعات توصیفی و شناختی بنا شده و تجربههای اندکی در زمینه تجاریسازی دارد.
به گزارش مدیریت زیست به نقل از وزارت جهاد کشاورزی از روابط عمومی سازمان تات، علی علیزاده در جلسه شورای پژوهشی با حضور اعضای هیات علمی و مسوولان این موسسه، بیان کرد: در برخی موسسههای پژوهشی، تجاریسازی به یک رویه تبدیل شده، اما در مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، این حوزه نیازمند تلاش و تجربیات بیشتری است.
وی افزود: شروع تجاریسازی دشوار است، اما تمام بخشهای تحقیقاتی باید گامهای مؤثری در این مسیر بردارند.
رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور تصریح کرد: تجاریسازی الزامی به درآمدزایی ندارد. معرفی محصول یا فناوری به متقاضیان حتی بدون درآمد مالی چشمگیر، میتواند نقش مهمی ایفا کند.
وی خواستار تمرکز بخشهای پژوهشی بر شناسایی و معرفی ارقام جدید به همراه جذب مشتری برای این ارقام شد.
علیزاده همچنین از ضرورت گسترش فعالیتهای تجاریسازی در حوزههای متنوع نظیر تولید عوامل کنترل کننده بیولوژیک، فناوری کشت بافت، تولید اپلیکیشنهای شناسایی گیاهان و دیگر حوزههای مرتبط خبر داد و بیان کرد: این رویکرد باید همراه با تفکر و ابتکار پیش رود.
وی همچنین بر اهمیت فعالیتهای توصیفی مؤسسه تأکید کرد و دستاوردهای بزرگی نظیر “مجموعه فلور ایران” را حاصل این فعالیتها دانست و خاطرنشان کرد: خودگردانی مؤسسه در گرو همکاری و تلاش همه بخشها برای تحقق درآمدزایی است.
علیزاده به ظرفیت بالای آزمایشگاههای مؤسسه و باغ گیاهشناسی ملی ایران در زمینه آموزش عملی برای دانشآموزان به عنوان نمونه اشاره کرد و خواستار بهرهگیری از این ظرفیتها شد.