واشنگتن – در مهم ترین پرونده زیست محیطی در بیش از یک دهه گذشته، دادگاه عالی روز دوشنبه استدلال هایی را در مورد اختلافی که می تواند اختیارات آژانس حفاظت از محیط زیست را برای کنترل آلودگی هایی که سیاره را گرم می کند محدود یا حتی حذف کند، بررسی خواهد کرد.
تصمیم دادگاه عالی، با اکثریت محافظهکار، میتواند برنامههای پرزیدنت بایدن را برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای کشور تا پایان دهه به نصف، که به گفته دانشمندان برای جلوگیری از فاجعهبارترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی ضروری است، از بین ببرد.
مایکل اوپنهایمر، استاد علوم زمین و امور بینالملل در دانشگاه پرینستون، گفت: «آنها میتوانند توانایی دولت فدرال برای کاهش مقرون به صرفه گازهای گلخانهای نیروگاهها را دستبند کنند.»
اما این نتیجه همچنین میتواند پیامدهایی داشته باشد که فراتر از آلودگی هوا است و توانایی آژانسهای فدرال را برای تنظیم مراقبتهای بهداشتی، ایمنی محل کار، مخابرات، بخش مالی و موارد دیگر محدود میکند.
«اگر دادگاه بخواهد E.P.A. ریچارد لازاروس، استاد حقوق محیط زیست در دانشگاه می گوید: داشتن جهت بسیار خاص و محدود برای رسیدگی به گازهای گلخانه ای، به عنوان یک موضوع عملی، می تواند برای توانایی های دیگر آژانس ها در وضع قوانینی که از سلامت عمومی و رفاه کشور محافظت می کند، ویرانگر باشد. هاروارد «این قانون وضع مقررات را تحت هر مجموعه ای از قوانین فدرال محدود می کند – OSHA، قانون آب پاک، مقررات زباله های خطرناک. در تئوری حتی می تواند اختیارات فدرال رزرو را برای تعیین نرخ بهره محدود کند.
موضوع یک مقررات فدرال است که به طور گسترده بر انتشار گازهای گلخانه ای از نیروگاه ها نظارت می کند. اما در یک پیچ عجیب، این مقررات در واقع هرگز اجرایی نشد و در حال حاضر وجود ندارد.
کشمکش های حقوقی در سال ۲۰۱۵ و زمانی که رئیس جمهور باراک اوباما برنامه انرژی پاک را اعلام کرد، آغاز شد، استراتژی اصلی او برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی. دولت اوباما با استناد به اختیارات خود بر اساس قانون هوای پاک، برنامه ریزی کرد که هر ایالت را ملزم کند که انتشار دی اکسید کربن از بخش برق را کاهش دهد – در درجه اول با جایگزینی نیروگاه های زغال سنگ با منابع بادی، خورشیدی و سایر منابع پاک. تولید برق پس از حمل و نقل، دومین منبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه ای در ایالات متحده است.
اما طرح برق پاک هرگز اجرا نشد. پس از رگبار شکایت از ایالت های جمهوری خواه و صنعت زغال سنگ، دادگاه عالی این برنامه را به حالت تعلیق درآورد. پس از روی کار آمدن دونالد جی. ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، طرح جدیدی را وضع کرد که عملاً همان عدم وجود مقررات بود. اما در آخرین روز کامل ریاست جمهوری آقای ترامپ، یک دادگاه استیناف فدرال دریافت که دولت ترامپ «قانون را اشتباه تصور کرده است» و طرح ترامپ را لغو کرده است. این امر راه را برای دولت بایدن باز کرد تا مقررات خود را صادر کند، کاری که هنوز انجام نداده است.
به گفته کارشناسان حقوقی، رسیدگی به پرونده ای که حول مقررات آینده فرضی می چرخد، برای دیوان عالی بسیار غیرعادی است.
جاناتان آدلر، استاد حقوق در دانشگاه کیس وسترن رزرو، میگوید: «تلاش برای کشف محدوده اختیارات E.P.A برای تنظیم گازهای گلخانهای در زمانی که هیچ مقرراتی از آن دفاع نمیشود، چیز عجیبی است که دادگاه باید در نظر بگیرد.» وقتی آنها پرونده را گرفتند، شگفت زده شدم.»
شاکیان پرونده، ویرجینیای غربی علیه آژانس حفاظت از محیط زیست، از دادگاه عالی میخواهند که از تغییرات گسترده در بخش برق که برنامه انرژی پاک اوباما را تعریف میکند، جلوگیری کند.
در عوض، دادستانهای کل جمهوریخواه در ۱۸ ایالت و برخی از بزرگترین شرکتهای زغالسنگ کشور استدلال میکنند که قانون هوای پاک ۱۹۷۰ E.P.A را محدود میکند. برای دیکته کردن تغییرات فقط در نیروگاه های جداگانه، نه در کل بخش برق.
محافظه کاران مدت هاست که استدلال می کنند که قوه مجریه به طور معمول از اختیارات اعطا شده توسط قانون اساسی در تنظیم انواع فعالیت های اقتصادی تجاوز می کند.
پاتریک موریسی، دادستان کل ایالت ویرجینیای غربی که در اوایل این ماه در یک رویداد در واشنگتن صحبت می کرد، پیش از حضورش در دادگاه عالی در روز دوشنبه گفت: «این واقعاً در مورد یک سؤال اساسی است که چه کسی در مورد مسائل اصلی روز تصمیم می گیرد. . «آیا باید بوروکراتهای غیر منتخب باشند یا باید نمایندگان مردم در کنگره باشند؟ موضوع این پرونده همین است. خیلی سرراست است.»
برخی دیگر معتقدند که کنگره اختیاراتی را به قوه مجریه تفویض کرده است تا به طور کلی آلودگی هوا را تحت قانون هوای پاک تنظیم کند. قانونگذار قانون را وضع می کند; آنها می گویند که قوه مجریه آن را از طریق مقررات اجرا می کند.
ریچارد ریوز میگوید: «فقط به این دلیل که مخالفان در اعتراض خود به شدت تیزبین هستند، این واقعیت را تغییر نمیدهد که این مقررات با صدها مقرراتی که آژانسها از زمان نیو دیل ارائه کردهاند، تفاوتی ندارد – درست همانطور که کنگره قصد انجام آن را داشت.» او که حقوق محیط زیست را در دانشگاه نیویورک تدریس می کند و در حمایت از دولت یک گزارش کوتاه ارائه کرده است.
با مخاطرات بالا، هر یک از طرفین از پشتوانه قانونی مجموعهای از حامیان برخوردار شدهاند. به طور قابل توجهی، بسیاری از بزرگترین شرکتهای برق کشور – شرکتهایی که مشمول مقررات زیستمحیطی هستند – برای حمایت از دولت، گزارشهای قانونی ارائه کردهاند. ۱۹۲ عضو کنگره، کنفرانس شهرداران ایالات متحده، هواداران آب و هوا و سلامت عمومی و غول های فناوری مانند اپل، گوگل و نتفلیکس به آنها ملحق می شوند.
در پشت سر شاکیان ۹۱ عضو کنگره و برخی از قدرتمندترین گروه های محافظه کار کشور، از جمله بنیاد آمریکایی ها برای رفاه، گروهی وابسته به خانواده آزادیخواه کوچ و میلیاردها آنها قرار دارند.
آقای موریسی پیشنهاد کرد که از تقسیم ۶-۳ در دادگاه بین محافظه کاران و لیبرال ها، از جمله سه نفر از منصوبان ترامپ، تشویق شده است. او گفت: «ما نسبت به نتیجهای که قرار است به دست آوریم خوشبینی داریم.
مقامات دولت بایدن و طرفداران محیط زیست اذعان دارند که با توجه به ترکیب دادگاه و تصمیمات اخیر آن بر خلاف قوانین فدرال، مانند مسدود کردن دستور فدرال واکسن و پایان دادن به توقف اخراج آقای بایدن، خوش بینی آقای موریسی احتمالاً موجه است.
دیوید دانیگر، وکیل شورای دفاع از منابع طبیعی، گفت: «این قطعاً دادگاهی است که با اقدامات دولت سازگار نیست. اما دلایلی وجود دارد که ما شانس مبارزه داریم.”
سخنگوی وزارت دادگستری از بحث در مورد این پرونده قبل از بحث شفاهی خودداری کرد. اما در خلاصه خود به دادگاه، دولت بایدن از دادگاه خواست که این پرونده را رد کند و شاکیان را متذکر شد که «عدم وجود مقررات فدرال برای گازهای گلخانهای هیچ آسیب ملموسی به آنها وارد نمیکند».
این استدلال ممکن است با قاضی برت کاوانا، یکی از محافظه کاران دادگاه، که اولین بار در زمانی که قاضی تجدیدنظر فدرال در سال ۲۰۱۵ بود، به پرونده ویرجینیای غربی علیه مقررات نیروگاه اوباما رسیدگی کرد.
آن دادگاه تجدیدنظر آن پرونده را رد کرد زیرا این قانون فقط به صورت پیش نویس بود و هنوز نهایی نشده بود. در آن زمان، آقای کاوانا به وکلای ویرجینیای غربی گفت: “برای ما که قبل از وقوع آن در میانه کار قرار بگیریم بسیار غیرعادی به نظر می رسد.”
دولت بایدن در استدلال های شفاهی خود با برخی از بزرگترین شرکت های برق خصوصی و دولتی کشور همراه خواهد شد که از مقررات گسترده ای در مورد آلودگی گلخانه ای خود حمایت می کنند.
شرکتهای برق گفتهاند که نوعی انعطافپذیری ارائهشده در طرح اوباما را ترجیح میدهند که به آنها اجازه میدهد با ایجاد تغییراتی در سراسر شبکه برق، انتشار گازهای گلخانهای را کاهش دهند – خاموش کردن برخی نیروگاهها، کارآمدتر کردن برخی دیگر، و گسترش باد و خورشید. آنها نمیخواهند از آنها خواسته شود که تغییرات بسیار تجویزی را در نیروگاههای جداگانه انجام دهند، که شاکیان استدلال میکنند که تنها نوعی است که دولت میتواند اجباری کند، زیرا آنها میگویند که این باعث افزایش هزینهها میشود.
جودی فریمن، وکیل دانشگاه هاروارد و مسئول سابق آب و هوا در کاخ سفید اوباما، گفت: «صنعت تحت نظارت خود میگوید که با اقتدار E.P.A مبارزه نمیکند. او گفت: «فکر میکنم دادگاه به آنچه صنعت میگوید توجه خواهد کرد. کارگرانی که این مقررات را درخواست کردند.
و این قاضی کاوانو بود که به این نکته اشاره کرد و در استدلال های مربوط به دستور واکسن خاطرنشان کرد: “افرادی که تحت نظارت هستند اینجا از مقررات شکایت نمی کنند.”
وکلای E.P.A. به دقت گوش خواهند داد، زیرا انتظار می رود آنها در ماه آینده مقررات آب و هوای نیروگاه را پیشنهاد کنند.
دیوان عالی در همان روزی است که دانشمندانی که توسط سازمان ملل متحد تشکیل شده بود، گزارشی را منتشر می کنند که جامع ترین نگاه تاکنون به تهدیدات وحشتناکی است که گرمایش جهانی برای تمدن بشری ایجاد می کند.
از آنجایی که تأثیرات تغییرات آب و هوایی در حال حاضر به شکل سیل های ویرانگر، آتش سوزی های جنگلی، خشکسالی و بالا آمدن آب دریاها احساس می شود که تنها در سال گذشته باعث کشته شدن انسان ها و هزینه های میلیاردی خسارت در سراسر ایالات متحده شده است، آقای بایدن متعهد شده است که به شدت به این موضوع ادامه دهد. کاهش گازهای گلخانه ای ایالات متحده از نظر تاریخی کشوری است که بیشترین آلودگی ناشی از گرم شدن سیاره را به جو وارد کرده است.
اما قانون آب و هوای آقای بایدن در کاپیتول هیل متوقف شده است و اگر جمهوری خواهان کنترل یک یا هر دو مجلس کنگره را در انتخابات میان دوره ای پاییز امسال به دست آورند، ممکن است سقوط کند.
که تاکید بیشتری بر قدرت، اختیار و دسترسی مقررات داشته است. پس از معرفی مقررات نیروگاهی در اواخر سال جاری، E.P.A. قصد دارد در سال آینده محدودیتهای سختگیرانهای را برای آلودگی خودرو اعلام کند که هدف آن تسریع تغییر از خودروهای بنزینی به خودروهای الکتریکی است.
و به همین دلیل است که شاکیان استدلال می کنند که پرونده آنها زودرس نیست، حتی اگر جزئیات قوانین آینده هنوز مشخص نباشد.
آقای موریسی، دادستان کل ویرجینیای غربی گفت: «تهدید بسیار واقعی است. “در حال حاضر قریب الوقوع است.”
کارشناسان حقوقی هر دو طرف گفتند که آنها آن را اولین مورد از بسیاری از مواردی میدانند که به اقتدار فزاینده آژانسهای فدرال میپردازد، در زمانی که یک کنگره به بنبست در تصویب قوانین جدید در مورد موضوعاتی از تغییرات آبوهوایی گرفته تا مهاجرت و کنترل اسلحه شکست خورده است.
آقای آدلر، استاد دانشگاه کیس وسترن رزرو، میگوید: «کنگره دارای سنجاقهای شیک و دفاتر خوب است زیرا قرار است قانون وضع کنند، اما این کار را نمیکنند. وی ادامه داد: یک روند طولانی در تلاش قوه مجریه برای پر کردن شکاف ایجاد شده ناشی از ناکامی کنگره وجود داشته است و هر دولت در این مورد تهاجمی تر از دولت قبلی است. و این سوال بزرگتر وجود دارد که آیا دادگاه ها باید با آن موافق باشند یا خیر.